دسته
جك وSMS
ستاره ها
ايرانشناسي
مهدويت
خبر گزاري مهدي فخر در شهر ستان ها
كرمان شناسي
بهترين مطالب
آموزش گام به گام تنیس
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 279147
تعداد نوشته ها : 622
تعداد نظرات : 55
Rss
طراح قالب

برای داشتن روحیه شاد و جسمی سالم صبحانه را فراموش نکنید

    1387/8/8   4:39 ب.ظ 
    مشاهده : 16
مصرف صبحانه باعث افزایش قدرت تمرکز، توجه و تامین انرژی روزانه می شود و توانایی ذهنی و کارکرد فردی را بالا می برد.

خوردن یک وعده صبحانه کامل به دلیل تامین نیازهای غذایی باعث کنترل وزن و پایین آمدن سطح کلسترول خون می شود ، ناراحتی های گوارشی را از بین می برد و جذب ویتامین ها را افزایش می دهد .

نخوردن صبحانه باعث می شود درطول روز بخصوص نزدیک ظهر و ناهار ، فرد دچار گرسنگی شدید شده و حجم بیشتری ازغذا را دریک وعده غذایی مصرف نماید و از آن جایی که غذاهای وعده ناهار اغلب پرچربی و پرکالری است ، بنابر این عواقب بعدی را به دنبال خواهد داشت .

اغلب دیده شده کسانی که صبحانه نمی خورند ، نیم چاشت روزانه خود را با غذاهای پرکالری وکم اهمیت همچون بیسکویت ، پفک ، شکلات و چیپس وغیره پر می کنند که این امر علاوه بر خطرات ذکرشده باعث چاقی وسرطان نیزمی شود .

تهیه یک صبحانه خوب و مناسب نیاز به آگاهی و برنامه ریزی دارد. شما به عنوان یک عضو خانواده می توانید در این زمینه مطالعه و لیستی از مواد مغذی را تهیه و در اختیار اعضای خانواده قراردهید.

چیدن میز صبحانه یا سفره می تواند به تحریک ذائقه کمک کند. ازمواد غذایی متنوع ورنگی ومیوه های فصل کمک بگیرید .

- برای آمادگی لازم جهت صرف یک صبحانه کامل ، لازم است شام را زود مصرف کنید تا درهنگام صبح احساس گرسنگی کامل داشته باشید.

- زودتر ازخواب بیدار شوید وبه نرمش های معمول بپردازید . کمی آب میوه مصرف کنید و زمان لازم برای صرف صبحانه را درنظر بگیرید .

- صبحانه را با آرامش و فارغ از دغدغه هایی چون دیرکرد وقت و زمان سرویس اداری ویا ساعت اداری میل کنید.

- در هنگام صبحانه به برنامه رادیویی مورد علاقه خود گوش دهید ، با اعضای خانواده صحبت کنید و از بیان و یادآوری آنچه نشاط را از شما دور می کند خودداری نمایید.

- از خوردن غذاهای کافئین دار مانند چای، قهوه و کاکائو درهنگام شب خودداری کنید.

- ازخوردن غذاهای سنگین وپرچرب درهنگام شام خودداری کنید زیرا این کار اشتهای شما را کور می کند . - از تماشای تلویزیون یا فکرکردن به کار و مسوولیت های روزانه خودداری کرده و صرفا به آنچه میل می کنید توجه نمایید . به یاد داشته باشید دغدغه واسترس مانع جذب مواد مفید ومغذی می شود و میزان جذب چربی بدن را بالا می برد.

- هنگام صبحانه قبل وبعد ازآن مطلقا سیگار نکشید.

- مواد مغذی و پرکالری وانرژی زا درگروه صبحانه جای می گیرد . شما بسته به ذائقه و وضعیت مزاجی خود می توانید ازاین مجموعه وسیع ، تعدادی را انتخاب ودررژیم غذایی خود بگنجانید.

- شیر یکی از این مواد لازم است زیرا شیر حاوی مواد معدنی ، کلسیم فسفر و ویتامین هاست و برای رشد استخوان و استحکام آن مفید است . اگرشیر به مزاج شما سازگارنیست و موجب به هم ریختگی دستگاه گوارش یا کورشدن اشتهای شما می شود ، می توانید آن را در وعده های دیگر یا میان وعده ها مصرف کنید. دیگر محصولات لبنی همچون خامه پنیر و حتی ماست هم می تواند جایگزین شیر شود.

- اگر به غذاهای سنتی علاقه دارید ، می توانید فرآورده های شیری مانند فرنی ، شیربرنج را به رژیم غذایی خود بیافزایید.

- ازترکیبات شکلات صبحانه یا ارده و شیر یا غذاهای ساده سنتی تخم مرغ ، لوبیا چیتی ، عدسی ، حلیم و. غیره استفاده کنید.

- درمورد نان حساس باشید یکی از نان های کامل سنتی نان سنگک است زیرا تمامی مراحل عمل آوری و خمیر و پخت آن مطابق روش استاندارد است و استفاده ازآن بر سایرنان ها ترجیح دارد. نان های فانتزی یا ماشینی نیز مناسب وخوب است . امروزه تنوع این نان ها بسیار زیاد است وشما می توانید ازنان هایی با آرد غلات متفاوت همچون ذرت ، جو دوسر ، جو و... استفاده کنید

دسته ها :
شنبه یازدهم 8 1387
X