دسته
جك وSMS
ستاره ها
ايرانشناسي
مهدويت
خبر گزاري مهدي فخر در شهر ستان ها
كرمان شناسي
بهترين مطالب
آموزش گام به گام تنیس
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 272217
تعداد نوشته ها : 622
تعداد نظرات : 55
Rss
طراح قالب

کوچه باغ انتظار
می رسی پر از بهار
کوچه باغِ انتظار
غرق خنده می کنی
پُر پرنده می کنی
تکّه پاره می شود
پُر ستاره می شود
اوج شوق و انتظار
موج های بی قرار
ای سوار بی نشان؟
ای امام مهربان؟
می رسی پر از نسیم
پر شکوفه می شود
می رسی و باغ را
خلوت درخت را
می رسی و ابرِ ظلم
آسمان دوستی
عصر جمعه است و باز
سر به صَخره می زنند
پس چرا نیامدی
کی ظهور می کنی

کجاست ردّ پای تو؟

دسته ها :
چهارشنبه بیست و هفتم 9 1387
بوی سیب
تو بوی یاس و یاسمن
تمامِ عشق و شور من
تو نوبهار نرگسی
تو یادگار نرگسی
بیا بیا که خسته ام
بیا که دل شکسته ام
برای بی قراری ام
همیشه من بهاری ام
تو آنِ ما، تو اینِ ما
در آسمان دین ما
توی بوی سیب می دهی
تویی فقط پس از خدا
در این جهان بی بهار
تو اهل کوی عسکری
کجایی ای بهار من
بیا و شاد کن مرا
تو بهترین بهانه ای
به یاد نام پاک تو
تویی امید و عشق ما
تو آخرین ستاره ا ی

کجاست ردّ پای تو؟

دسته ها :
چهارشنبه بیست و هفتم 9 1387


پیغام او را خوانده ایم
دلواپس او مانده ایم
پیغام او را خوانده ایم
با صبر دل داری دهیم
دست وفاداری دهیم
بر روی ماهش می کنیم
تقدیم راهش می کنیم
آواز خوش سر می دهد
یک بوی دیگر می دهد
دل را به دریا می زند
آهنگ زیبا می زند
دیگر درخت انتظار
دنیا پر از بوی بهار
یک روز می آید کسی
خواهی نخواهی می رسد
کافی است دل ها را کمی
با او به رسم دوستی
صد بوسه از روی وفا
جان را اگر او خواست ما
وقتی بیاید آسمان
گل های رنگارنگ دشت
هرکس که با او مَحرَم است
هر موج با دیدار او
هرگز نمی روید به دل
وقتی بیاید می شود

کجاست ردّ پای تو؟

دسته ها :
چهارشنبه بیست و هفتم 9 1387
پله های زندگی
که بوی گل گرفته دفترم
نشسته ای تو در برابرم
چگونه می شود تو را نخواند؟
و تا همیشه مثل سنگ ماند؟
عزیز من! به من نگاه کن
بیا پُر از گُل و گیاه کن
هنوز هم دلم شکسته است
در انتظار تو نشسته است
هنوز باورم نمی شود
و مثل یک درختِ سربلند
تو بهترین سرودِ بودنی
چگونه می شود سکوت کرد
بهار من زلال چشم توست
زمینِ خشکِ باور مرا
هنوز هم دلم به یاد توست
و روی پلّه های زندگی

کجاست ردّ پای تو؟

دسته ها :
چهارشنبه بیست و هفتم 9 1387
نگاه مهربان
خزان چگونه می رود؟
به دشت پونه می رود؟
دلم پر از ترانه شد
لطیف و شاعرانه شد
به یک نگاه مهربان
سپید شد دلِ جهان
بیایی ای بهار ما
درخت انتظار ما
سؤال کردم از شما
بهار کی قدم زنان
شما به خوابم آمدی
تمام غصه های من
سؤال من جواب شد
شبِ سیاه پر کشید
خدا کند که زودتر
که سبز و با صفا شود

کجاست ردّ پای تو؟

دسته ها :
چهارشنبه بیست و هفتم 9 1387
آینه ی چشم او
مثل گلی رنگ رنگ
صاف و زلال و قشنگ
خنده ی زیبایی او
از گُل سیمای او
عطرِ خوش و ناز اوست
نم نم آواز اوست
شاپرک و یاکریم
بوی لطیف نسیم
گریه کنان: «او کجاست؟
در پیِ آن آشناست!»
دیدن رخسار او
تازه به دیدار او؟
در دل هر باغچه ست
آینه ی چشم اوست
خنده ی مهتاب از
روشنیِ آفتاب
غنچه نگاهش پر از
توی نوک چلچله
هست قنوتش پر از
از نَفَسَش می چکد
ابر صدا می زند
سایه به سایه دلم
چشمِ جهان تشنه از
کی دلِ ما می شود

کجاست ردّ پای تو؟

دسته ها :
چهارشنبه بیست و هفتم 9 1387

گل آسمانی
باز هم شادمانی
ای گل آسمانی
شهری از شعر باران
خنده ی نو بهاران
ماتِ هفت آسمانند
در فراقت بمانند
ماه زیبا کجایی؟
کاش می شد بیایی!
باز جشن و چراغانی
باز چشم انتظاریم
کوچه های پر از نور
باز پیچیده این جا
عاشقان نگاهت
تو نگفتی که تا کی
ماه پنهان عالم
از پس ابر غیبت

کجاست ردّ پای تو؟

دسته ها :
چهارشنبه بیست و هفتم 9 1387
باغی از مهربانی
مثل بارانِ دیشب
کرده از دوری ات تب
تشنه و بی قرارند
باز چشم انتظارند
می شود خانه پر گل
غرقِ آوازِ بلبل
کینه، جایی ندارد
ردِّ پایی ندارد
باغی از مهربانی
در دل من بمانی
دوست دارم بیایی
تا ببینی که نرگس
تا ببینی که گل ها
دیدنت را در این باغ
تو اگر که بیایی
می شود باغ و صحرا
با تو در سینه ی شهر
غصه در قلب کوچه
ای که هستی برایم
دوست دارم همیشه

کجاست ردّ پای تو؟

دسته ها :
چهارشنبه بیست و هفتم 9 1387

بهترین روز خدا
با زبان بسته می گوید: بیا
شبنمی آهسته می گوید: بیا
نام خوبت در رکوع ساقه هاست
مطمئنم، بهترین روز خداست
این نگاهت سبزتر از نو بهار
بر کویرِ آرزوهایم ببار…!
غنچه در حال نیایش، سال هاست
روی دشت گونه های خیسِ گل
ای امام مهربانِ یاس ها
روز زیبای طلوعت ای بهار
ای صدایت بهتر از آوازِ رود
بی تو رنگ لحظه هایم زرد شد

کجاست ردّ پای تو؟

دسته ها :
چهارشنبه بیست و هفتم 9 1387


شاید بیایی
هر سال با آغاز فروردین
مانند حس باغ ها، رنگین
در انتظارت می نشینم من
شاید بهارم را ببینم من
صحرا و جنگل می شود خوشحال
این پا و آن پا می کنی هر سال ؟!
حس عجیبی در دلم دارم
مانند حسن سبزه ها، سرسبز
هر سال مثل باغ و کوه و دشت
شاید بیایی با بهار از راه
وقتی بهار از راه می آید
امّا بهار من بگو تا کی

کجاست ردّ پای تو؟

دسته ها :
چهارشنبه بیست و هفتم 9 1387
راز مرد آسمانی
اتاق کوچک نرگس ستاره باران بود
دوباره خانه پر از نغمه های قرآن بود
و کنج سینه ی خود، رازِ سر به مُهری داشت
و دست های نیایش به آسمان برداشت
میان پنجره تا آسمان شب بستند
فرشته های خدا را که شاد و سرمستند
تمام خانه معطّر ز بوی گل ها شد
نشاند غنچه ی گل را به روی شانه ی خود
شکفت غنچه ی لبخند روی لب هایش
دوباره زمزمه ی آیه های زیبایش
نگاه پنجره در انتظار مهمان بود
صدای بال ملایک به گوش می آمد
کسی که مثل صدف پاک بود و دریایی
نشست و رو به خدا با دو چشم بارانی
فرشته ها پُلی از کوچه ی نیایش او
ستاره ها همه در کوچه های شب دیدند
سپیده دم که زمین رخت نور می پوشید
صف ملایکه از آسمان فرود آمد
شُکفت راز دلِ مرد آسمانی ما
زقاب پنجره تا قلب آسمان می رفت

کجاست ردّ پای تو؟

دسته ها :
چهارشنبه بیست و هفتم 9 1387


رنگین کمان
امشب حسن تا صبح دم غرق نماز است
هر کوچه ای غرق است در باران و آواز
در کوچه ها عطر گل نرگس نشسته
پر می زند تا آسمان با شور و خنده
تا صبح فردا شادمان در انتظار است
فردا نگاهش غرق در رنگین کمان است
امشب زمین و آسمان در رمز و راز است
پیچیده عطر بال و پر در جمکران باز
مهتاب، امشب چینی خوابش شکسته
امشب دل هر کس شبیه یک پرنده
این پنجره امشب نگاهش بی قرار است
تا صبح فردا چشم او بر آسمان است

کجاست ردّ پای تو؟

دسته ها :
چهارشنبه بیست و هفتم 9 1387
 
امام زمان (عج) همواره حاضر است؛ غیبت حقیقی از آن ماست 

    1387/9/21   4:40 ب.ظ 
    مشاهده : 10
 
حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا مظاهری سیف، از اساتید حوزه و دانشگاه و متخصص در زمینه عرفان و رئیس مرکز پژوهش‌های اسلامی دانشگاه شریف است. آنچه می خوانید، گفت‌وگوی نشریه الکترونیک ساعت صفر با ایشان با موضوع «یازده قرن انتظار» است.

اجازه بدهید اولین سؤال این باشد که نسل ما و عصر ما که هزار و صد سال غیبت را پشت سر گذاشته است، چه ویژگی و خصوصیتی دارد؟ آیا کهنه شدن غیبت تا بدین حد، منجر به کهنه شدن انگیزه‌ها و انرژی‌های اولیه‌ای که شیعیان در مواجهه با غیبت امام و ولی خود داشته‌اند، نشده است؟

بسم الله الرحمن الرحیم. ببینید، وقتی ما به دوره آغازین عصر غیبت توجه می‌کنیم، می‌بینیم در آن زمان حتی خیلی از شیعیان خوب و خالص هم اطلاعی از تولد امام زمان نداشته‌اند بلکه به‌تدریج، بعد از چند سال که امام سنشان بالاتر می‌آید و کودکی چهار، پنج ساله می‌شوند، کم کم امام حسن عسکری (ع) عده‌ای از شیعیان را دعوت می‌کنند و امام بعد از خود و جانشین خود را به آن‌ها معرفی می‌کنند و در طول تاریخ هم، اطلاع از وجود امام زمان و تولد و نام و نشان ایشان، به‌تدریج و سینه به سینه، منتقل می‌شود و مثل رازی بین شیعیان بوده است.

تا این‌که فشار حکومت‌های ضدشیعه در طول تاریخ کم می‌شود و اعتقاد به وجود امام زمان و حتی اطلاع از وجود ایشان کم کم در جامعه‌ی اسلامی و عالم تشیع ترویج می‌شود.

با این مقدمه، می‌خواهم بگویم ما در مرحله‌ای از تاریخ هستیم که این اطلاع از حضور و توجه به حضور ایشان به تدریج بیش‌تر می‌شود؛ چیزی که در طول تاریخ این گونه نبوده است.

اگر توجه کنید، می‌بینید که چه بسا در همین کشور شیعی خودمان هم، در برخی از جاهایی که دور از مراکز دینی بوده است، شاید تا 50 سال پیش هم، در بسیاری از مناطق مرزی و هم‌جوار با مناطق که شیعیان و اهل تسنن زندگی در هم تنیده و نزدیکی دارند، اعتقاد شیعیان هم مثل بعضی از اهل تسنن بوده است. و گمان می‌کردند که امام زمان(عج) فرزندی از فرزندان رسول خداست که روزی متولد خواهد شد و دنیا را اصلاح خواهد کرد.

باور صحیح به مهدویت، بعد از انقلاب در حوزة فرهنگ عمومی جامعه رواج یافته و البته هنوز هم بعضی شیعیان قسمت‌های جنوب شرقی و غرب کشور، همانند اهل سنت، این گونه تصور می‌کنند که امام زمان (عج) هنوز متولد نشده است.

شیعیان در دوره آل بویه در مرحله کوتاهی فرصت پیدا کردند که اعتقاداتشان را ترویج کنند. در دوره سلجوقیان نیز چند سالی فرصتی پیش آمد و بعد، زمان صفویه که علمای شیعه بسط ید پیدا کردند و توانستند اعتقادات شیعی را در دنیای اسلام ترویج کنند. غیر از این موارد فرصت دیگری برای علمای شیعه وجود نداشته که باورهای مذهب را در بین سطوح مختلف جامعه به خوبی تعلیم دهند. و در طول قرن‌ها حتی تقیه می‌کردند و موافق با نظر عامه نظر می‌داند.

حتی امروزه هم خیلی افراد هستند که بسیاری از باورهای شیعی را نمی‌دانند. من در همین تهران هم دیده‌ام که عده‌ای از اعتقاد به رجعت خبر ندارند و نمی‌دانند که رجعتی در کار است و سایر ائمه می‌آیند و می‌پرسند رجعتی هم هست؟ بعد از ظهور است یا قبل از ظهور؟

با این همه، وقتی میزان آگاهی نسل و عصر خودمان را نسبت به مسئله مهدویت و امام زمان می‌سنجیم و مثلاً با وضع صد سال پیش مقایسه می‌کنیم، می‌توانیم بگوییم ویژگی نسل و عصر ما این است که از وجود ایشان اطلاع داریم. و اخیراً به برکت انقلاب اسلامی و رسانه‌ها و مؤسسات فرهنگی این توجه، رو به افزایش هم هست.

این گسترش و این مسئله مسئله‌ای ارزشمند است و خودش می‌تواند مقدمه معرفت باشد. زیرا صرف توجه به امام زمان و اطلاع از وجود ایشان (که ویژگی بارز روزگار ماست) کافی نبوده و باید این اطلاع و توجه مقدمه معرفت و شناخت حضرت باشد.

بنابراین، ممکن است عده‌ای این تصور را داشته باشند که مردم هزار سال پیش، خیلی امام زمان را می‌شناخته‌اند و آگاهی داشته‌اند، اما این تصور غلطی است و دقیقاً برعکس آن است. ان زمان، وضع به گونه‌ای بوده است که خیلی‌ها در امامت امام حسن عسکری (ع) هم شک داشته‌اند. و درباره امام زمان ـ اشاره کردم ـ که حتی تولد و اصل امامت ایشان فقط برای عده‌ای از خواص شیعه معلوم بوده است و حتی ممنوع کرده بودند که اسم ایشان برده شود تا ردی از ایشان به دست دشمنان نیفتد.

حال اگر بخواهیم همه‌ی این هزار و یک‌صد سال را در یک کلمه توصیف کنیم، آن کلمه چیست؟ به عبارت دیگر مهم‌ترین ویژگی و خصیصه‌ی عصر غیبت چیست؟

ابتدا بگویم که با این‌که هزار و صد سال از آغاز غیبت کبرای امام زمان می‌گذرد، اما مسئله غیبت و عدم ارتباط شیعیان با امام، از پیش از آن شروع شده بود یعنی مشکل از زمان امام رضا (ع) به بعد جدی می‌شود. دسترسی شیعیان به امامان کم می‌شود از امام رضا که در کاخ مأمون محصور شدند، تا امام عسکری (ع) که محل زندگی‌شان در پادگان بوده و امکان مراوده ائمه با شیعیان بسیار محدود بوده است.

بنابراین، به جای هزار و صد سال می‌گویم در این بیش از هزار و صدسال، مشکل اصلی شیعیان، فاصله‌ای است که از امام دارند و داشته‌اند. و اگر بخواهم مشکل اصلی در این بیش از هزار و صد سال را در یک کلمه خلاصه کنم، آن را در کلمه «رنج» خلاصه می‌کنم. این سالها سالهای رنج انسان‌ها بوده است. زیرا اگر امام معصوم در دست رس انسان نباشد، راه هدایت روشن نیست و عبور از آن دشواری‌های غیر عادی پیدا می‌‌کند. نبود امام یعنی سیطرة ظلم و فساد و تباهی یعنی تعارض زندگی با ارزش‌های عالی بشری و آمال فطری انسان و اینها همه رنج است عمیق‌ترین و عظیم‌ترین رنجی که ممکن است بر سر انسان بیاید. و در اثر همین رنج امید بیداری و خروش انسان‌ها می‌رود.


می‌توان این مسئله را همان «عادت کردن به غیبت» دانست؟

باید توجه داشت که این رنج، رنجی برانگیزاننده است یا رنجی خنثی و تسلیم‌کننده. ممکن است در اثر توجه ما و اطلاع از وجود امام زمان (عج) رنج ما التیامی سراب‌گونه پیدا کند. به خاطر این‌که می‌دانیم امامی هست و منجی‌ای هست که می‌آید و ما را نجات خواهد داد و بشر را نجات خواهد داد، زیرا امام، امام همه بشر است و رنج، رنجِ همه بشر است. ممکن است این رنج ما را التیامی دروغین بدهد.

این عادت کردن همان نوع اول رنج است. اگر امید ما بر پایه معرفت نباشد، به این امید و این انتظار و این غیبت، عادت می‌کنیم. اگر امید ما، امیدی سرابی باشد و رنج‌ها را تحمل کنیم تا منجی برسد ولی ندانیم امام کیست و چه کسی به درد امام می‌خورد، آن وقت این رنج، در کنار آن امید ما را به انفعال و سکوت و صبر مذموم می‌رساند.

اما اگر امید را بر شالوده‌های معرفت قرار بدهمی، آن وقت آن رنج می‌تواند مقدمه فرار سیدن آرامش جهانی باشد.

خداوند در قرآن کریم هم آورده است که: «واخذناهم بالبأساء والضراء لعلعهم یتضرعون» خداوند این رنج‌ها و مشکلات را در زندگی انسان جاری می‌کند تا انسان متوجه انحراف و کاستی‌هایش در شکل زندگی خود بشود. زیرا وقتی ولایت وجود نداشته باشد، ظلم و ستم و تباهی غالب می‌شود که در پی آن رنج است.

سؤال بعدی ما این است که اصل، غیبت است یا حضور و ظهور؟ بعد از گذشتن یازده قرن از دوران غیبت این سؤال به ذهن می‌رسد که بشر دچار غیبت است و وضعیت اصلی زندگی بشر غیبت امام و واسطه‌ی فیض خداوند است. نظر شما دراین باره چیست؟

اصل مسلماً حضور است. اگر منظور، غیبت یا حضور امام زمان باشد، باید گفت که امام زمان حاضر است و به همه کارها اشراف دارد و از اوضاع و احوال شیعیان مطلع است. ایشان هستند و حضور دارند بلکه این ما هستیم که از یک جهان واقعی‌تر غایب هستیم.

اما چون به تعداد، این غایبان، از او که حاضر است، بیش‌ترند، عنوان غیبت را روی او می‌گذاریم. ما از جهان حقیقت و معنویت غائبیم، نه حضرت ولی عصر (عج). این زندگی ماست که عادی نیست. در این عالم، این همه فرشته وجود دارد. آیا ما می‌بینیمشان؟ به این دلیل است که این‌ها در نظر ما غایبند و ما توان دیدنشان را نداریم. ما نمی‌توانیم بگوییم همه چیز غایب است همة آن حقایقی که انبیا و کتب آسمانی می‌گویند غایب است. همه حاضر اند ما غایبیم.

در این عالم ماده، معنویت فرو باریده و کل حقیقت هستی جلوه‌گر شده است و لی ما هیچ کدام را نمی‌بینیم و از حقایق هستی و زندگی خبر نداریم، غایب حقیقی کیست؟ ما در توهم خودمان دنیای ساخته‌ایم، محدود و مادی که امام زمان (عج) مشخص است که درون آن، جای نمی‌گیرد و نمی‌گنجد.

امام زمان (عج) حاضر است و عالم هم سر جایش هست و حاضر است اما ما هستیم که غایب و مهجور و پشت پرده مانده‌ایم.

این ما هستیم که هدایت و حرف ایشان را نمی‌توانیم دریافت کنیم. پس مشکل در ماست که نمی‌توانیم در ساحت معنوی حیات و عالم هستی حاضر باشیم.

در قرآن کریم می‌خوانیم که گوش‌هایی دارند که با آن نمی‌شنوند، چشم‌هایی دارند که نمی‌بینند... و مسئله، فقط در بحث مهدویت و امام زمان هم نیست. مسئله، غیبت ما از بعد معنوی عالم هستی است که البته سمبول بارزش امام زمان (عج) است که لوح محفوظ و حقیقت عالم هستی ایشان است.

اراده خداوند بر این است که همه‌ی انسان‌ها در یک حیات معنوی حضور داشته باشند و در ساحت اصلی حیات باشند، اما متأسفانه ما غیب هستیم و دستمان حتی به سمبل و تجسم تمام معنویات هم نمی‌رسد، تا چه رسد به جزئیات و ظرائف عالم آن معنویات.

خیلی متشکریم که وقتتان را در اختیار ما قرار دادید.
دسته ها :
چهارشنبه بیست و هفتم 9 1387

داستان جزیره خضرا حکایت از آ ن می کندکه: زین الدین على بن فاضل مازندرانى، در سال 690 هجرى به اقیانوس اطلس سفرکرده واز سرزمین بربر، سه روز با کشتى در دل اقیانوس رفته، تا به جزایر روافض جزیره هاى شیعیان رسیده است. در آن جا اطلاع یافته که جزیره اى به نام "جزیره خضراء وجود دارد که فرزندان حضرت ولى عصر(ع) در آن زندگى می کنند. چهل روز در آن جا اقامت کرده وسرانجام پس از چهل روز، هفت کشتى مواد غذایى از جزیره خضراء به این جزیره آمده است. ناخداى کشتى اورا با نام ونام پدر صداکرده وگفته مشخصات تو را به من گفته اند واجازه دادندکه تو را به جزیره خضراء ببرم. او را به جزیره خضرا برد ه ا ند. پس از 16 روز دریانوردى، سرانجام به آب هاى سفید رسیده اند 0 ناخدا توضیح داده که این آب ها، چون جزیره را احاطه کرده است، کشتى دشمنان هرگز نمی تواند از آن بگذرد وبه برکت حضرت ولى عصر(ع) در آن آب ما فرق می شود. آن ها به جزیره خضراء رسیده، جمعیت انبوهى را با بهترین لباس ووضع مشاهده کرده، شهرى بسیار آباد با درختان سرسبز وانواع میوه ها وبازارهاى بسیار و ساختمان هاى مجلل از سنگهاى شفاف وخام دیده است 0 شخصى به نام سید شمس الدین "که او را نوه پنجم حضرت ولى عصر(ع) معرفى می کنند، متصدى تعلیم، تربیت واداره آن جاست واو نائب خاص حضرت در آن جریره است ومستقیما ا ز امام فرمان می گیرد 0 وى حضرت را نمی بیند، بلکه صبح هر جمعه، نامه اى به خط امام (ع) در نقطه معینى گذاشته می شود ودر آن، اوامر آن حضرت و آن چه مورد نیاز "سید شمس الدین(ع) تا هفته آینده خواهد بود، مندرج می باشد. على بن فاضل، هیجده روز در آن جزیره اقامت نموده واز محضر جناب سید شمس الدین " خوشه ها چیده، وپس از هیجده روز، به او دستور رسیده که به وطن خود بازگردد. "على بن فاضل، آن چه را که از محضر جناب سید شمس الدین " استفاده کرده، درکتابى به نام "الفوائد الشمسیه "گرد آورده و مشروح تشرف خود را به چند نفر از علماى بزرگ عصر خود بازگوکرده است.

فضل بن یحیى طیبى " نویسنده قرن هفتم، در سال 99 6هجرى، مشروح داستان را از زبان شخص "على بن فاضل " درحله شنیده و آن را درکتابى به نام الجزیرة الخضراء"گردآورده است. این داستان به طورکامل درکتاب بحارالانوارج 52، صفحات 159 تا 174 آمده است. علاوه بر على بن فاضل،ابن انبارى " نیز داستان جزیره خضراء را نقل کرده است که درکتاب بحارالانوارج 53، صفحات 213 تا 221 آمده است. در دو داستان على بن فاضل مازندرانى و ابن انبارى نقاط مشترک بسیارى به چشم می خورد.

واما داستان جزیره خضراء از هفتصد سال پیش به این طرف، در برخى ازکتاب ها راه یافته است و از همان زمان تاکنون، دو دیدگاه درباره آن مطرح بوده است: یکى، دیدگاه افرادى که این داستان را پذیرفته اند و دیگرى، دیدگاهى است که این داستان را ساختگى و افسانه می دانند. به تازگى دو ادعاى جدید نیز بر آن ها اضافه شده است 0 آن دو ادعا این است که:1. بر اساس بعضى نشانه ها، احتمالا جزیره خضراء، همان منطقه مثلث برمودا است. 2. بشقاب پرنده ها در اختیار ساکنان جریره خضراء امام زمان (ع) و فرزندانش است. این دو ادعا را ناجى نجار" در کتاب خود آورده است تقریباً همه عالمان شیعى، روایت جریره خضراء را ساختگى می دانند و این ساختگى بودن را در دو جهت می توان دید: یکى زنجیره حدیث و راویان، دیگرى محتواى آن. وقتى اصلِ جزیره خضراء، یک افسانه وداستان ساختگى شد، دو ادعاى دیگر )جریره خضراء همان مثلث برمودا است وبشقاب پرنده ها در اختیار ساکنان جریره خضرا است( همه باطل وخیالى می شود.

ادله کسانى که جزیره خضراء را پذیرفته اند این است که علماى بسیارى از قبیل شهید اول، محقق کرکى، علامه مجلسى، مقدس اردبیلى، شیخ حر عاملى، وحید بهبهانى، بحرالعلوم، قاضى نورالله شوشترى، میرزا عبدالله اصفهانى، میرزاى نورى و این داستان را درکتاب خود آورده، یا به آن استناد کرد ه اند.

و اما ادله کسانى که این داستان را افسانه می دانند، این است که:

داستان از جهت سند ومتن صحیح نیست، تناقضاتى در داستان است که راه حلى براى آن ها نیست، در آن سخن از تحریف قرآن آمده است. روایاتى که داد بر وجود فرزند براى حضرت است قابل اعتماد نیست وبسیارى مطالب دیگرکه در جاى خود به طورکامل بحث شده است.

آیت الله ابراهیم امینى درکتاب دادگسترجهان می نویسد: داستان جزیره خضراء شبیه افسانه ورمان است زیرا: اولا سند معتبر وقابل اعتمادى ندارد داستان از یک کتاب خطى ناشناخته، نقل شده ومرحوم مجلسى هم درباره اش می نویسد: چون من داستان را درکتاب هاى معتبر نیافتم، باب جداگانه اى را به آن اختصاص دادم

ثانیاً در متن داستان تناقضاتی دیده می شود ثالثا در آن به تحریف قرآن تصریح شده که قابل قبول نیست و مورد انکار شدید علماى اسلام است. رابعاً موضوع اباحه خمس در این داستان مطرح شده ومورد تأیید قرارگرفته که آن هم از نظر فقها مردود است. علاوه بر آیت الله امینى، آیا ت عظام، علامه شیخ محمدتقى شوشترى، علامه حسن زاده آملى، محمدباقر بهبودى، شیخ آغابزرگ تهرانى، شیخ جعفرکاشف الغطاء و... نیز داستان جریره خضراء را خیالى می دانند(1)مطالبى را نیزکه ناجى نجَار" در خصوص مثلث برمودا و نیز بشقاب پرنده هاگفته اند مستند به نوشته هاى دقیق علمی وتحقیقى نیست، بلکه بیش تر آن ها بر اساس خبرهایى است که رادیو لندن و یا روزنامه و مجله ها- خصوصاً روزنامه جمهوریت عراق گزارش کرده اند.(2) علاقمندان براى مطالعه داستان جریره خضراء، و دیدگاه هاى موافقان و مخالفان، می توانند

به کتاب "جزیرة خضراء، افسانه یا واقعیت " نوشته ابوالفضل طریقه دار، مراجعه کنند.

دسته ها :
چهارشنبه بیست و هفتم 9 1387
سی و یکمین شماره ملیکا منتشر شد 

    1387/9/23   5:12 ب.ظ 
    مشاهده : 3
 
 سی و یکمین ماه نامه مهدوی ملیکا با مطالب خواندنی در حوزه کودکان و مهدویت در سراسر کشور منتشر شده است.

در ابتدای این شماره کلامی از مقام معظم رهبری درباره مهدویت و شعر امام آرزوها از سید سعید هاشمی چشم نوازی می کند.

درودی مثل یک پل از علی باباخانی و مناسبت های آذر ماه، دیگر قسمت های این شماره را تشکیل می دهد.

شاهین رهنما در قطعه شعری به نام ساعت آبی، صفحه شعر ملیکای سی و یکم را مزین کرده است.

فاطمه بختیاری نیز در مجموعه داستان های سرزمین فرشته ها داستانی به نام ماهی را به نمایش گذاشته است.

از دیگر بخش های این شماره می توان به نقاشی بکشیم، اثر انگشت چیست، شعر مورچه و مهمان نواز از معصومه سادات وزیری ثانی و بیژن شهرامی، دوستی با قرآن و اسم قشنگ بچه های قشنگ که اختصاص دارد به معرفی شهید مهدی باکری اشاره کرد.

حالا دیگر امام زمان تنها نیست، عنوان داستانی است از لعیا اعتمادی و کاردستی قطار باربری ترجمه آرزو رمضانی جزو دیگر بخش های متنوع این شماره ملیکا را تشکیل می دهد.

زیپ و اژدهای از خود راضی، عنوان داستانی است که ترجمه آن را مونا فکری به عهده داشته است.

مجید ملا محمدی به معرفی حسین بن روح یکی از نواب اربعه امام زمان(عج) پرداخته است.

بهترین هدیه برای بهترین دوست اختصاص دارد به معرفی مرتبطین کودک و نوجوان و دل نوشته های آنان در این نشریه.

در قسمت کوچه شعر، به شعری از حسین احمدی برمی خوریم که مضمون آن درباره انتظار ظهور است.

آرزو رمضانی داستان دیگری را ترجمه کرده است که نام آن درخت صنوبر کوچولو است.

پرسش های شهر ظهور یکی از بخش هایی است که به سئوالات کودکان و نوجوانان در مورد امام عصر(عج) توسط کارشناس مهدوی مجله، مرتضی دانشمند پاسخ داده شده است. 

فاطمه مشهدی رستم، در داستانی به نام راننده ها چه کار می کنند، چهارمین داستان این شماره ملیکا را به نگارش درآورده است.

دیگر بخش های سی و یکمین شماره ملیکا عبارتند از جدول که طراحی شده توسط ابراهیم زارعی است، شعر شما، پاسخ ما از مجید ملا محمدی، قشنگ ترین پیراهن دنیا از مرضیه دانش زاده، اسامی بچه های ممتاز، نقاشی های قشنگ شما و مسجد کوفه از سیده مرضیه سادات.

گفتنی است حجت الاسلام والمسلمین سید مسعود پور سید آقایی، مدیر مسئول و مسلم ناصری سردبیر این ماهنامه هستند.
دسته ها :
چهارشنبه بیست و هفتم 9 1387

 
 

انتظار ، حلقه اتصال شیعه و امام معصوم (ع) 

    1387/9/23   5:18 ب.ظ 
    مشاهده : 5
 
نویسنده این وبلاگ، انتظار را حلقه‌ اتصال شیعه با امام معصوم(ع) و معیار ارزش انسان‌ها و عامل پویایی و سازندگی و اجتماع می‌داند و می‌نویسد: انتظار از جمله مقوله‌های بسیار دشوار و با فضیلت در دوران غیبت امام عصر(عج) است و نقش تعیین کننده‌ای را در زندگی مسلمانان ایفا ‌می‌کند چرا که در احوالات اسف بار دوران انتظار هر دو نتیجه انحراف و هدایت و رستگاری امکان پذیر می باشد. 

وی ادامه می‌دهد: شرایط بسیار دشوار عصر غیبت، مستلزم آن است که هر شیعه‌ منتظر، در برابر مشکلات و گرفتاری‌ها بایستد و از موجودیّت و هویّت خویش دفاع کند، به طوری که امام رضا(ع) در رابطه با همراهی و ملازمت صبر و انتظار فرج فرموده‌اند: ما أحسن الصَّبر و انتظار الفرج؛ چه‌قدر نیکوست صبر و انتظار فرج. 

نویسنده وبلاگ «محبان مهدی(عج)» اضافه می‌کند: نتیجه‌ صبر در انتظار، پیروزی است و امام کاظم (ع) در این زمینه می‌فرمایند: هر کس صبر کند و انتظار کشد به فرج و پیروزی می‌رسد و انتظار فرج بخشی از فرج است، این مساله چنان حیاتی می باشد که صابران دوره‌ انتظار، از گروندگان به غیب، و نیز از مفلحان

دسته ها :
چهارشنبه بیست و هفتم 9 1387

فصل نامه مهدوی «او خواهد آمد» منتشر شد 

    1387/9/23   5:13 ب.ظ 
    مشاهده : 4
 
حجت الاسلام سید جعفر موسوی نسب در گفت و گو با آینده روشن از انتشار اولین فصل نامه ویژه امام زمان (عج) در مشهد خبر داد و گفت: این نشریه با هدف تبیین معارف مهدوی، به صورت فصلی منتشر می شود.

وی به موضوعاتی که در شماره یک این نشریه به چاپ رسیده است، اشاره کرد و افزود: در این شماره به موضوعاتی چون انتظار و سلامت روان، منجی آخرالزمان در آثار سینمای هالیوود پرداخته شده است.
دسته ها :
چهارشنبه بیست و هفتم 9 1387

همه پیامبران(ع) آمده اند تا انسان را با ولی زمان و امام عصر(عج) خود آشنا کنند 

    1387/9/25   6:46 ب.ظ 
    مشاهده : 3
 
به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری اسلامی ایران، دکتر محمود احمدی نژاد در جلسه هیات دولت با تبریک عید بزرگ غدیر خم، این عید را جشن بزرگ آفرینش انسانی دانست و گفت: همه هستی با امامت معنا می شود و امام اسوه و محور همه کمالات است.

وی امامت را مجرای فیض الهی معرفی کرد و اظهار داشت: اساسا بدون حرکت امام هیچ زیبایی در روح و جان و عالم متجلی نمی شود . 

وی با بیان اینکه عید غدیر، عید کمال و عید همه پیامبران(ع) و خوبی هاست، یادآور شد: خدا را سپاسگزاریم در عصری زندگی می کنیم که عصر ولایت، امامت و عشق به امامت می باشد و در جامعه ما عشق به ولایت و امامت موج می زند.

وی با تشکر و تقدیر از رهبر معظم انقلاب اسلامی که در مواضع و مواقف گوناگون؛ راهنمایی و حمایت های داهیانه و موثر خود می کنند و موانع را از پیش روی ملت بر می دارند، اظهار داشت: من می خواهم این اطمینان را به رهبری بزرگوار بدهم که فرزندانشان در دولت با ایمان عمیق و صلابت و هماهنگی در راه روشن انقلاب و در مسیر صیانت از عزت ملت و دفاع از ارزش ها و آرمان ها، استکبارستیزی، عدالت خواهی، ساده زیستی و مردم زیستی حرکت می کنند و اینرا بالاترین افتخار خودشان می دانند. 

رییس جمهور گفت: دولت نهم توفیق خدمت به انقلاب و ملت، زندگی در سایه سار ولایت را بالاترین هدیه خدا می داند و آماده ایم که جان، مال، حیثیت و همه توان خود را در خدمت آرمان های الهی انقلاب قرار دهیم.

دسته ها :
چهارشنبه بیست و هفتم 9 1387


مراسم هفتگی مسجد مقدس جمکران 

    1387/9/25   6:47 ب.ظ 
    مشاهده : 4
 
بنا بر این اعلام، مراسم هفتگی مسجد مقدس جمکران به شرح ذیل می باشد:

روز سه‌شنبه 26/9/87، برنامه ها با قرائت قرآن کریم، در ساعت 20؛ آغاز و پس از آن بیان احکام توسط واحد ارشاد، ساعت 10: 20 و در ادامه حجت الاسلام بطحایی گلپایگانی، ساعت 30: 20 سخنرانی خواهد کرد.

دعای توسل این هفته توسط حاج عباس حیدر‌زاده، ساعت 15: 21 الی 15: 22 قرائت خواهد شد. 

روز پنج‌شنبه 28/9/87، نیز برنامه ها با قرائت قرآن کریم، ساعت 30: 19 آغاز خواهد شد و پس از آن حجت الاسلام ذاکری، ساعت 40: 19 سخنرانی خواهد کرد.

دعای پر فیض کمیل این هفته توسط حجت الاسلام زهراپور، ساعت 20 تا 21 قرائت خواهد شد.

صبح جمعه 29/9/87، همنوا با همه منتظران زمزمه می کنیم دعای ندبه را که این هفته توسط حجت الاسلام محمدپور، هنگام طلوع آفتاب قرائت خواهد شد. 

امور فرهنگی مسجد مقدس جمکران
دسته ها :
چهارشنبه بیست و هفتم 9 1387


تجمع اعتراض آمیز طلاب بر علیه جنایات رژیم صهیونیستی 

    1387/9/25   6:50 ب.ظ 
    مشاهده : 2
 
امروز اساتید و طلاب حوزه علمیه قم با تجمع در مدرسه فیضیه به ادامه محاصره نوار غزه در کشور فلسطین توسط رژیم صهیونیستی و حمایت های کشورهای غربی مراتب انزجار خود را اعلام و این جنایات را محکوم کردند.

این مراسم از ساعت یازده صبح با ورود طلاب مدارس متعدد علمیه قم به سوی مدرسه فیضیه آغاز شد.

در ابتدای این مراسم طلاب با سردادن شعارهایی همچون مرگ بر اسراییل، مرگ برآمریکا و مرگ بر سازشکار به حمایت از مردم بی دفاع غزه پرداختند.

حجت الاسلام والمسلمین یعقوب ناصریان از طلاب شرکت کننده دراین تجمع به خبرنگار ما گفت: این تجمع اعتراض آمیز طلاب حوزه علمیه قم در حمایت از بی پناهانی است که در چنگال زورمندان و ستمگران تاریخ گرفتار شده اند.

وی افزود: یکی از راه های مقابله با استکبار جهانی و رهاندن ملت فلسطین از زیربار فشارهای اسراییل این است که مراجع بین المللی اسلامی همه با هم به صورت یکپارچه با حمایت از ملت فلسطین در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی قیام کنند.

بر اساس این گزارش، یکی از نکات بارز این مراسم شرکت طلاب نوجوان و جوان بود که حضور بسیار پرشوری در این تجمع داشتند.


زین العابدین محمد پور طلبه نوجوان و پایه دو حوزه علمیه قم گفت: شرکت در چنین مراسم هایی به عنوان یک تکلیف دینی بر عهده هر مسلمان و هر طلبه بسیجی است.

وی گفت: این گونه تجمعات می تواند به دنیا و به ویژه آمریکا و اسراییل این پیام را داشته باشد که ملت فلسطین بی یاور نیست و ملت ایران با رهبری مقام معظم رهبری تا نابودی کامل اسراییل از ملت فلسطین حمایت می کند.

وی ادامه داد: مردم غزه شرایط سختی را می گذارنند و همه مردم جهان و نهادهای بین المللی باید به حمایت از این مردم ستمدیده بشتابند.

حجت الاسلام سیدجلال الدین موسوی از طلاب پاکستانی گفت: اتحاد کشورهای اسلامی در برابر رژیم منحوس صهیونیستی تنها راه نجات مردم فلسطین و غزه است.

وی خاطرنشان کرد: اگر مسلمانان جهان با هم متحد شوند بدون شک هیچ قدرتی توان مقابله با آنان را نخواهد داشت و دیگر شاهد این همه جنایت و ظلم علیه مسلمانان به ویژه مردم فلسطین نخواهیم بود.

وی گفت: متاسفانه امروزه برخی کشورهای اسلامی با نادیده گرفتن جنایات اسراییلی ها علیه مردم غزه در مقابل آنها سکوت کرده و با آنان دست دوستی می دهند که واقعا تاسف بار است.

وی ادامه داد: مجامع بین المللی امروز با سکوت در مقابل این همه ظلمی که رژیم صهیونیسیتی علیه مردم غزه روا می دارد در جرایم این رژیم سهیم هستند.

محمود شاکری یکی دیگر از طلاب شرکت کننده در این تجمع اعتراض آمیز نیز گفت: حضور طلاب و بسیجیان حوزه علمیه در این مراسم پیام روشنی به اسراییل و اربابش آمریکاست که باید از خشم ملت ایران و مسلمانان جهان بهراسند.

وی گفت: ملت مسلمان ایران و طلاب بر حسب وظیفه انسانی و اسلامی خود به حمایت از مردم لبنان و فلسطین می پردازند و اگر روزی تکلیف باشد لباس رزم می پوشند و به میدان جهاد رزمی علیه استکبار خواهند رفت.

وی اظهار داشت: امیدوارم روزی کشورهای اسلامی از خواب غفلت بیدار شده و علیه اسراییل و استکبار جهانی متحد شوند.

وی افزود: اسراییل و آمریکا همواره از وحدت مسلمانان می هراسند و قصد دارند به هر طریق جلوی این اتحاد را بگیرند زیرا این اتحاد به منزله نابودی آنان است.

در این مراسم آیت الله مرتضی مقتدایی، مدیر حوزه علمیه قم در سخنانی با انتقاد از سکوت مجامع بین المللی در مورد جنایات صهیونیست ها در غزه آنان را شریک جرم اسراییل معرفی کرد.

وی گفت: آیا آن دسته از سران کشورهای عربی و مسلمان که می خواهند دست دوستی به اسراییل بدهند و به گونه ای خود را شایسته ریاست بر جهان اسلام می دانند آن حدیث پیامبر اکرم(ص) را نشنیده اند که هرکس فریاد مسلمان مظلومی را بشنود و بی تفاوت بماند مسلمان نیست؟
دسته ها :
چهارشنبه بیست و هفتم 9 1387
X